23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


POLITIKA: Změna volebního zákona a nové volby

6.6.2006

Náš volební zákon 247/1995 Sb má ve volbě do PS několik zásadních vad, které se nyní plně projevily. V ústavě je pouze, že volba do PS má být systémem poměrného zastoupení a že každý hlas má stejnou hodnotu. (Článek 18 (1) Volby do Poslanecké sněmovny se konají tajným hlasováním na základě všeobecného, rovného a přímého volebního práva, podle zásady poměrného zastoupení.) Je rozumnější upravit volební zákon tak, aby těmto principům lépe vyhovoval, než překopávat celý náš volební systém. Výsledný systém musí být co nejjednodušší, aby s ním lidé mohli souhlasit:

1. Celá ČR = 1 obvod: Není možné, aby hlasy měly tak různou hodnotu, že ačkoliv jeden blok měl o 200 tis. hlasů více, má nakonec mandátů stejně jako blok druhý. Systém přepočtů hlasů na mandáty je zjevně nespravedlivý, zjevně není dodržena zásada rovnosti volebního práva, a to ve velkém rozsahu. Je nutné udělat z celého státu jeden přepočítávací volební obvod, takže pro přepočet na mandáty bude platit celkové procento hlasů s běžným matematickým zaokrouhlováním, kde chyba může být maximálně +/- jeden mandát na stranu. Jednoduše a průhledně. Kandidátky budou pro všechny občany stejné na stránkách formátu A4, aby se tam vešli všichni kandidáti dané strany do PS. Možnost dvou preferenčních hlasů zůstane zachována.

2. Druhá volba: Není možné, aby hlasy těch, kteří volí malé strany, propadly bez toho, aby volič mohl ovlivnit, komu jeho hlas v případě nepřekročení 5% hranice patří. Tím opět není dodržena zásada rovnosti a přímosti volebního práva ve velkém rozsahu několika stovek tisíc hlasů. Hranice pro mandáty je rozumná, ale propad statisíců hlasů je opět nespravedlivý. Proto na každém volebním lístku bude na konci vytištěn ještě v jednoduché tabulce seznam všech ostatních stran a volič bude moci jednu z nich zaškrtnout jako druhou volbu, která se uplatní v případě, že se strana s jeho hlavní volbou nedostane nad 5%. Teprve hlasy voličů, kteří i v této druhé volbě zvolí stranu s méně než 5% hlasů v první prosté sumarizaci, propadnou - a těch by mělo být podstatně méně. U druhé volby už není možné uplatnit preferenční hlasy.

3. Počet poslanců v PS bude změněn na 199 nebo 201, aby už nikdy nemohlo dojít k volebnímu patu.

V tomto duchu změněný volební zákon by bylo ideální schválit v referendu - ale to by bylo zbytečně drahé. PS by se na něm i v současném složení mohla shodnout, protože změny jsou průhledné a nikoho nepoškozují ani nezvýhodňují. Pouze odstraňují dosavadní chyby.

Je pravda, že lidem, kteří chtějí volit malou stranu, umožní novela svobodnější volbu, protože se přestanou obávat, že jejich hlas bude ztracen. Je také pravda, že pro strany přestane mít smysl organizovat "volební turistiku", protože hlas bude mít stejnou hodnotu po celém území republiky. Obojí ale jde v duchu ústavy a nelze proti tomu nic rozumného namítat.

Z hlediska finančního znamená změněný zákon: upravit centrální software ve Statistickém úřadu a vytisknout úplně nové volební lístky a obálky. U volebních lístků se velice zlevní tisk a distribuce kandidátek, protože jich bude jen např. 26 druhů, zatímco nyní jich bylo 26*14=364 druhů roztřiďovaných do 14 volebních krajů. Na druhou stranu se ale objem papíru na lístky a obálky kvůli změně formátu z A5 na A4 zdvojnásobí, takže v tomto ohledu to bude asi finančně neutrální.

Pokud se v současné patové situaci v PS nepodaří schválit vládu, bude nejspíš vládnout úřednická vláda navržená prezidentem. Ta by měla vedle udržování chodu státních institucí za úkol pouze přípravu voleb podle novely volebního zákona. Volby podle nového volebního zákona nebudou moci skončit patem ani deziluzí některých voličů, takže se současná nepěkná situace stane podnětem pro zlepšení fungování demokracie v našem státu.

Ivo Kaipr