RECENZE: Chris Wooding, Tkalci Saramyrští

8.12.2006

TOPlist

Tkalci saramyrstiMniši, sluhové, ochránci před Anomály. Tak se prezentují Tkalci Saramyrští. Jenže čím dál tím víc dětí se rodí s nějakou Anomálií, a když jedním z nich je dcera císařovny, začíná šrumec. On vlastně začal už dříve, někteří Anomálové dokázali uniknout bdělým očím Tkalců a hledají jak další členy do svých řad, tak pravdu o sobě samých. Proč se rodí jako Anomálové či proč se jimi stávají, jaký zájem mají Tkalci na Anomálech a jejich likvidaci?

Hrdinkou příběhu je dívka Kaika, ve které anomální schopnosti dřímají až do jejích dvacátých let. Její otec zjistil něco důležitého o Tkalcích - a tak přivedl celou rodinu do těžkého ohrožení. Kaika s pomocí své služky vyvázne, ale má v patách pomstu Tkalců. Její život se změnil v trvalý útěk, skrývání a boj. Ale složila svatou přísahu, že vrahy své rodiny najde a potrestá, a tak najde cestu ke spiklencům a zapojí se do složité hry, v níž Tkalcům jde o mnohem více, než co vyplývá z nejrůznějších náznaků.

První díl je především věnován hledání odpovědi na existenciální otázky Anomálů. Alespoň tak to většinu děje vypadá, autor podstrkává různé náznaky, které čtenáři dávají podněty k přemýšlení a dostačují k nalezení správné odpovědi. Jenže tohle je tak trochu vějička, na niž se soustředí čtenářova pozornost - náhle totiž zjistíte, že pod touto vrstvou je uložena ještě jedna, motiv, který se vynoří v závěrečné části, aby zformoval pointu, a který zároveň zakládá zápletku dalšího pokračování.

Spiknutí Zla - to je možná příliš silné označení pro hlavní motiv této knihy. Je to totiž především touha po moci, nezodpovídající se komukoliv jinému. Chuť této moci je tak lákavá, že její adepti používají veškeré prostředky pro upevnění svých pozic a všechny, kteří je ohrožují, odstraňují nejrůznějšími prostředky - a legální z nich není v podstatě žádný. Jejich opozice není jednotná, především proto, že pod tlakem Tkalců se jednotlivci musejí skrývat a nemají možnost příliš komunikovat. Malé skupinky se organizují, vyhledávají další Anomály, spojují se s nimi, ale centralizovanou organizaci si budují jen velmi zvolna a se značnými obtížemi.

Barvité prostředí, spousta akčních scén, rozličné varianty anomálních schopností i nejrůznější bytosti, které ve světě Saramyru pobývají, dávají dohromady čtivý a nestandardní příběh dobré úrovně.

Chris Wooding: Tkalci Saramyrští (The Weavers of Saramyr)
překlad: Aleš Drobek