20.4.2024 | Svátek má Marcela

RECENZE: Clifford D. Simak, Předivo času

23.4.2007

Předivo časuTOPlistAsher Sutton se vrací z výzkumné mise. Dvacet let poté, kdy byl vysazen u vzdálené planety, by ho nikdo čekat neměl. Ale přesto se najde někdo, kdo na jeho návrat upozorní. „Měl byste ho okamžitě po návratu zabít,“ zní rada neznámého šéfovi galaktické bezpečnosti. O Ashera Suttona se ale zajímají i jiní. Profesionálním zabijákem je vyzván na souboj, čelí přepadení ze zálohy. V pozůstalosti své rodiny najde podivný dopis z roku 1988, ve kterém jeho prapředek líčí setkání s někým velmi podivným. Dostane se mu do rukou kniha, kterou napsal - vlastně chce napsat. A také její revidované vydání, v němž z jeho původního napsaného - nenapsaného textu zůstávají jen trosky, složitě překroucené vysvětlivkami.

V budoucnosti spolu bojuje několik klik lidí a androidů. Klíčem k vítězství je, zda Asher Sutton napíše svoji knihu - a jak ji napíše. Z nitra času se objevují cestovatelé, kteří se snaží Ashera získat na svoji stranu nebo ho alespoň zabít. A on se snaží rozebrat v tom, co vlastně jeho dílo pro budoucnost znamená a na čí stranu se má přiklonit.

Ačkoliv zásadním dílem SF o cestování v čase je Wellsův Stroj času (1895), do přelomu padesátých a šedesátých let minulého století bylo toto téma dále rozvíjeno poměrně málo a především v povídkách. Simakův román (1951) tak patří do první velké a zásadní vlny příběhů, které cestování v čase povýšily na samostatnou podžánrovou část SF.

I v tomto románu se Clifford D. Simak vrací ke svým kořenům - rodnému wisconsinskému venkovu a hodnotám, které vytvářely jeho osobnost a které mu později, když se seznámil s uspěchaným a anonymním životem městského člověka, velmi chyběly. Proto tu je klíčovou postavou Asherův prapředek John, který právě proto utekl od právničiny k farmaření, proto také Asher zůstává deset let v domě a době svého předka a načerpává sílu v tvrdé práci na farmě. Ale nejen oni čerpají ze simakovského dědictví. Také Adams, který jako náčelník vyšetřovačky je vlastně Asherovým protivníkem, má podobou filozofii a proto také nepodlehne tlakům cestovatelů v čase, aby Ashera okamžitě zabil. Chce se dozvědět, co se děje, proč má být Asher zlikvidován, a nakonec mu dává šanci - i když to vlastně tak nevypadá.

Předivo času nám tohoto autora ukazuje v plné síle, dokázal se tu soustředit na příběh a výstavbu zápletky, a jeho celoživotní stigma se tu promítlo v pozadí jako charakterotvorný prvek. Od jeho klíčového románu City se tato kniha liší tím, že se tolik nevěnoval tématu osudu lidského rodu jako takového, „jen“ tu řeší jakousi volbu na křižovatce dějin, nikoliv úvahy o možném osudu našeho plemene. Přesto se tu dotknul závažných témat. Parafrázuje Karla Čapka, jeho androidi chtějí získat lidský status (nemají schopnost přirozené reprodukce, mimo jiné), a v tomto boji mají mezi lidmi své protivníky i zastánce.

Předivo času je tak nikoliv hvězdný, ale přesto nadprůměrný román - alespoň pro ty, kdo hledají v SF nejenom zábavu, ale také látku k přemýšlení. K tomu vybízí i doslov překladatele, obsahující mimo jiné i dopisy o této knize, které si autor vyměnil s jednou svojí čtenářkou.

Clifford D. Simak: Předivo času (Time and Again)
překlad: Václav Petr
obálka: Valentino Sani, grafická úprava Dagmar Krásná