29.3.2024 | Svátek má Taťána

RECENZE: David Weber & Steve White, Povstání

5.5.2006

PovstáníKosmická Terránská federace je útvar žijící v choulostivé rovnováze, kterou může vychýlit i sebemenší mávnutí motýlího křídla. Vnitřní Korporativní světy, nejdéle osídlené, s nejlépe fungující ekonomikou, drží svým monopolem na leccos v šachu Okrajové světy - planety s náročnými podmínkami pro život, obtížně osidlované, s ekonomikou navíc ještě podvázanou náklady na udržení životních podmínek v přijatelných mezích.

Korporativní světy si chtějí svoji ekonomickou a také politickou převahu nad Okrajovými světy udržet za každou cenu. Výsledkem je vražda neoficiální vůdkyně Okrajových světů - a krátkou dobu poté i revoluce, během níž se Federace rozštěpí a Okrajové světy vyhlásí Terránskou republiku. Kosmické vojenské síly Federace, z podstatné části tvořené příslušníky Okrajových světů, se po bouřlivé (a často zničující) reakcí na novou situaci rozdělí a bývalí kolegové nyní stojí proti sobě.

Politika tu je ze všeho nejvíc pozadím a kulisou - jak to dosvědčují i citáty uvádějící jednotlivé kapitoly. Hned u první najdete Clausewitzův výrok Politika je lůno, ve kterém se vyvíjí válka, a v podobném duchu jsou vybírány i další motta. Republikáni jsou tu vykresleni mnohem sympatičtěji, než korporativci (s několika málo výjimkami, plevy se najdou i mezi dobře prosívaným zrnem). Nadutost, politická i mravní ignorance - to jsou hlavní hodnoty, které jsou vlastní řadě velitelů a politiků Korporátních světů, zatímco republikáni jsou především idealisté a - paradoxně i zároveň - praktici. Toto schéma je autory posíleno i tím, že své prohlášení nezávislosti koncipují podle vzoru jiného a v pozemské historii velmi slavného dokumentu, Deklarace nezávislosti amerických států.

Příběh nemá vysloveného hlavního hrdinu, i když určitou osou tvoří velitelka Chan Li na straně republikánů a admirál Ian Trevayne na straně Korporativců a jejich vzájemná bojová i osobní střetnutí. Na rozdíl od Honořina světa je tu mnohem více akce, politické pozadí je redukováno. Využitím klasického modelu demokratické společnosti a ekonomických zákonitostí obecně známých autoři ušetřili poměrně hodně prostoru, který plně využili pro popisy bojových střetnutí. Většina se odehrává ve volném kosmu, ale najdete tu i pozemní střet a několik dalších epizod, dokreslujících obraz doslova bratrovražedné války.

Příjemně čtivý akční příběh patří do kategorie odpočinkového čtení, kvalitně napsaného. Poněkud překvapivě tato práce byla poprvé vydána v roce 1990 ještě před sérií o Honor (první, Stanice Bazilišek, vyšla v roce 1993), a stojí za porovnání struktury obou světů a jejich politických ekonomií.

David Weber, Steve White: Povstání (Insurrection)
překlad: Jiří Engliš
obálka: Paul Alexander