27.4.2024 | Svátek má Jaroslav

RECENZE: Deborah Chester, Vláda stínů

9.5.2006

Vláda stínůS americkou autorkou Deborah Chester (*1957) se máme možnost poprvé seznámit díky nakladatelství Wales, které nám v současné době přináší její trilogii Rubínový trůn. Nedávno totiž vyšel první román cyklu s názvem Vláda stínů, na který se níže podíváme. Slovník autorů anglo-americké fantastiky o této spisovatelce mlčí. Možná je to tím, že doposud získala "pouze" několik ocenění z oklahomských literárních soutěží, na druhou stranu se zapsala do Síně slávy amerických beletristických spisovatelů (toto ocenění obdržel například Ernest Hemingway, Mark Twain, Margaret Weis a další beletristé). Na kontě má přesto doposud více než třicet fantasy románů. Pojďme se podívat, co můžeme očekávat od knihy Vláda stínů ze série Rubínový trůn?

V prvé řadě se jedná o fantasy, jehož prolog nás uvede do světa, jemuž po tisíc let vládl císař Kostilam, zapletivší se s temnými silami, které mu umožnily oklamat smrt. Jeho vláda se však chýlí ke konci a čtenář může prožít příběh mladého Kaelana, předurčeného stát se léčitelem po vzoru svého otce. Mladíka však láká císařská armáda a dálky neznámých končin. Kaelan se projevil jako vzpurný student ve škole kněží, vyznávajících odloučení, což je forma jakési meditace. Hrdinu však láká splynutí, které umožňuje sžít se s věcmi nebo různými živými bytostmi. Kaelanův pokus o útěk a zapomenuté dveře ohrozí všechny bratry v chrámu. Nezbývá než Kaelana vyloučit. Jeho otec se však, jako nejlepší léčitel a vážený muž, rozhodne pro domácí výuku.

Neshody s otcem narůstají a oba dva se odcizují, přesto má v domě svých rodičů spojence v podobě malé a obdobně nadané sestry Ley. Rodinou "idylku" naruší až nájezd barbarských Thyzarénů. Sídlo je vypleněno, Kaelan vzat do otroctví a malá Lea se propadá kamsi do vírů zapomnění. Následuje část druhá a seznamování se s podivným ženským řádem Penestriánek a další klíčovou postavou v podobě utlačované nemanželské dcery lorda Albaina, Elandry. Blíží se konec románu a ve čtenáři se mísí rozporuplné pocity. Až v závěru knihy se po několika letech opět setkáváme s dospělým Kaelanem, doposud otrokem.

Karty jsou poněkud zvláštně rozdány a člověk opravdu neví, co může očekávat. Zpočátku nasadila autorka otřepané klišé v zajímavém hábitu, které brzy začalo ztrácet dech. Paní Chesterová zbytečně odklání pozornost od příběhu, aby nás seznámila s důvody jednání postav, z nichž většina (až na hlavní hrdiny) stejně zemře nebo prozatím není důležitá. Problém vidím ve vizionářských pocitech, spočívajících z předpokladu pozdějšího návratu některých postav na scénu. Také rozdělení na tři nosné části prvnímu dílu nebylo nejšťastnější, dynamiku vyprávění by mohlo zvýšit křížení jednotlivých částí (jak to známe třeba ze Zeměplochy). Bohužel tu zatím nenacházíme prolnutí osudů jednotlivých akterů, ačkoliv je nám jasné, že se Elandra a Kaelan určitě setkají již v druhém díle. Snad se úroveň trilogie bude stáčet směrem vzhůru.

Styl spisovatelky Chesterové určitě skřípe v naivitě dialogů, některé nosné scény tak vyznívají do ztracena - nedotaženě. Když máte pocítit hrůzu a znechucení, strach a lítost, lásku a porozumění, nedaří se to autorce naplno, proto se kolikrát nedokážete s hrdiny sžít. Nenechte se však zastrašit, protože akční závěr vás určitě nabudí. Jenom doufám, že nakladatelství Wales chystá zbytek cyklu vydat v co nejkratší možné době, jinak by mohla hrozit ztráta zájmu čtenářů, aneb závěr knihu nezachrání, jelikož je vlastně teprve začátkem. Zdá se, že přeci jenom slibným.

Průměrný fantasy román a předehra k zajímavé sérii, bohužel jich u nás vychází poměrně dost a podle dojmu z první knihy bych si troufal tvrdit, že originálnějších a lepších. Nezbývá nám, než čekat na pokračování Vláda stínů teprve začíná.

Vláda stínů
/Reign of Shadows/
Chester, Deborah