19.4.2024 | Svátek má Rostislav






RECENZE: Eric Brown, Newyorské blues

20.12.2006

New York BluesDruhý díl trilogie Virex Erica Browna se odehrává v blízké budoucnosti v Severní Americe zasažené nukleární katastrofou a následnou změnou klimatu. Soukromý detektiv, Hal Halliday, pracuje osamoceně v detektivní kanceláři, kterou kdysi míval dohromady s partnerem Barney Klugerem (zavražděným v prvním díle). Během posledního půl roku od Barneyho smrti se ale mnohé změnilo. Hal nemá příliš zakázek, jeho dívka Kim, se kterou bydlel, ho vyhodila, a Casey, dítě ulice, kterou nalezl na konci knihy New York Nights, se pro změnu nastěhovala nadobro. Technologie virtuální reality (,která odstartovala v minulém díle) se pomalu a jistě stává všudypřítomnou. Salony s VR se rozrůstají všude kolem stejně tak, jako se závislost na ní stává normálním jevem. Objevují se další neobvyklé přístroje dennodenní rutiny jako například Chu, holografická maska, která umožňuje, aby si její uživatel mohl na svůj obličej promítat obličej někoho jiného.

Během jedné noci za monzunového deště se v Halově mrňavé kanceláři (ve druhém patře mizerného domu) objeví nádherná herečka Vanessa Artois. Chce, aby Hal našel její sestřičku Canadu, která zmizela před několika dny. Ale jak Vanessa vykládá nezbytná fakta o Canadině zmizení, otevřeným oknem proniká smrtelný laserový paprsek. Mine ji jen o milimetry. Zjevně to není jen Canada, kdo má problémy. Vanessa neví, kdo by ji mohl chtít zabít dřív než by mohla naznačit, kam se poděla její sestra.

Hal tedy začíná pracovat na dvojitém případu. Poručí Vanesse, aby se schovala a vydává se po stopách Canady. Stopa ho zavede do virtuálních zón sexu, fiktivního erotického ráje, kde se lidé mohou oddat všem svým oblíbeným choutkám, aniž by riskovali svá těla. Zdá se, že Canada vedla tajný život, o kterém její sestra neměla ani potuchy. Hal se začíná obávat, že by se mohla stát obětí virtuálního predátora, přezdívaného Big Ed. Mezitím Sergio Mantoni, vlastník společnosti Mantoni Entertainments a král na poli vznikajícího obchodu s VR, se snaží vytvořit perfektní VR repliku své zavražděné milenky. Skupina revolucionářů, známých jako Virex, začíná sabotážní válku proti velkým společnostem s virtuální realitou. Jsou přesvědčení, že dokonalý únik před skutečností se stává silou, rozvracející společnost. Na všechny otázky nalezne Hal odpověď právě v průsečíku všech těchto informací. K jejich nalezení musí vsadit nejen svůj život, ale i životy těch, na kterých mu záleží.

New York Blues je, v porovnání s prvním dílem, více zaměřen na akci a záhadná zápletka směřuje k cíli příměji. Přestože zápletka ztratila něco na své hloubce (předchozí díl byl více zaměřen na probádání vnitřních životů postav, alternativních způsobů života a tajemství), získala více na lepším strukturovaní a omezení přílišného spoléhání se na náhodu, jak tomu bylo v díle prvním. Brown skládá vědomě poctu americké detektivní literatuře, přičemž ji doplňuje o noirové prvky: zjemnělý rozčarovaný detektiv, zarmoucená krásná dáma, mocný a nečestný padouch, dekadentní podsvětí a šedavé městské prostředí – které jsou jemně přeměněné rámcem SF: šeď jako produkt ekologické katastrofy, dekadence existující hlavně v imaginárním světě VR, a padouch Mantoni, zaměstnávající, ne najaté teroristy a práskače, ale rožšířené zvířecí vrahy a neurčité iluze zdánlivé skutečnosti. Izolovaný na svém, přímo symbolicky pojmenovaném, umělém ostrově Laputa, s použitím lstí VR, aby zmátl nepřátele a lapil své oběti, připomíná Mantoni čaroděje a jeho tajné říše polné záhad, do kterých lze proniknout jen díky houževnatému a vytrvalému pátrání.

Brownův dynamický NY blízké budoucnosti, ztrápený přívaly dešťů, způsobených klimatickými změnami a přeplněný uprchlíky, čerpá z konvencí kyberpunku, avšak není jen jeho pouhou napodobeninou. Vylíčená je také síla a moc nadějí, obav a nedokonalostí hlavních hrdinů, které jsou naprosto přesně vykresleny (věrohodná je hlavně Halova houževnatost a schopnost náhledu do svého nitra). Zajímavé jsou také postavy vedlejší. Jsem jen poněkud zmatená, co se týče názvu trilogie Virex. Sice v New York Blues hraje podstatnější roli než v díle předchozím, kde se téměř neobjevil, ale myslím si, že na to, aby se trilogie jmenovala právě Virex Trilogy, hraje v zápletce stále malou roli. Nicméně, záležitosti, kterých se Virex dotýká, korupční vliv virtuální reality a potenciál, který nabízí manipulace a kontrola společnosti, jsou centrem děje. Snad bude Virex hrát v posledním díle větší roli.

Ti, kdož četli díl předcházející, jistě ocení znovu se objevující postavy a témata, stejně jako Brownovo zobrazení neustálého rozvoje VR. Přesto je ale možné číst New York Blues aniž byste četli díl předcházející.

Copyright © 2003 Victoria Strauss

Victoria Strauss je spisovatelka a celoživotní čtenářka fantasy a science fiction. Pro více info navštivte autorčinu website.

Originál recenze naleznete na http://www.sfsite.com/01a/ny143.htm. Článek byl převzat se svolením autorky. Za překlad mnohokrát děkujeme Miroslavě Martinkové. Druhý díl trilogie chystá nakladatelství Triton.

 

Victoria Strauss










Přijďte si popovídat na nový Sarden
Denně několik článků s obrázky, které zde nenajdete. Denně mnohem více možností a zábavy. Denně diskuze s přáteli i oponenty. Denně možnost dám najevo redaktorům a ostatním čtenářům, které texty stojí za to číst... více... 

Členství vás nic nestojí, naopak můžete něco získat. Čtěte více...