20.4.2024 | Svátek má Marcela

RECENZE: Juliet E. McKennová, Hra osudu - 3. kniha Einarinn

8.8.2006

Hra osuduZlodějka Livak, tentokrát bez svého milovaného Ryšada, zato doprovázená mágem Usárou, hledá střípky starých vědomostí, které by mohly být zbraní proti neúprosným Elietim. Její nápad je postaven na knize starých písní, v nichž, jak se Livak domnívá, jsou ukryty kousky původní magie - ne té, která se učí v Hadrumalu, ale přesně té, která pomohla dávné výpravě zvládnout atak Elietim.

Jenže Elietim vědí o zemi za oceánem, o zemi, kde putuje Livak, a hledají způsob, jak tam pomocí své magie proniknout a jak pokračovat ve svých výbojích. Náhoda přeje připravenému - a tak elietimský čaroděj Eresken vstoupí Livak do cesty. Ta se svými přáteli a spolubojovníky narazí na magii, která ji už jednou téměř zabila.

Celkově je tento díl odpočinkový - jak pro čtenáře, tak i pro autorku. Větší část knihy je záznamem putování, setkávání Livak s různými skupinami a rody vysoko v horách, s Lesním lidem, s nímž ji pojí nepřímé, ale hluboké pouto díky jejímu otci. Konflikt se rozehřívá velmi pomalu, největší část knihy je věnovaná popisu společenského uspořádání a ekonomiky v oblastech, kterými Livak putuje. K dramatu dojde, až teprve když se Livak a její družina dostane do přímého střetu s Ereskenem, a tam si autorka vynahradí předchozí půst.

Hlavní náplní této knihy je tedy spíše popis prostředí, ekonomických vztahů a také historie magie. Relativně poklidný ráz první části vyprávění připomíná Kameru na cestách, a tak je třeba i tento svazek brát. Docela se mi rozhýbala bránice, když jsem ve světě, kde neznají vodovod, našel přirovnání „tihle lidé možná dostali ránu posraným koncem záchodové štětky“.

Výhodou této série je, že si nehraje na nic víc, než čím je - totiž běžnou konfekční četbou do vlaku. Díky čemuž může stoprocentně splnit očekávání, a toho je třeba si vážit.

Juliet E. McKennová, Hra osudu - 3. kniha Einarinn (The Gambler's Fortune)
překlad: Adéla Bartlová