RECENZE: Juraj Červenák, Bohatýr - Ocelové žezlo

6.2.2007

Bohatyr Ocelove zezloTOPlistKdyž jsem si po přečtení úvodního románu k novému cyklu Ďura Červenáka zběžně projížděl ruské Byliny, žasl jsem nad tvůrčím talentem a invencí tohoto předního slovenského autora. Zajisté si vzpomenete na jeho conanovky nebo na sérii o černokněžníkovi jménem Rogan. Novou knihou ukazuje, že měsíce příprav a studia dokáže notně okořenit dobovou magii, osolit logicky vystavěným příběhem a přidat ještě nespočet dalších ingrediencí ke vskutku královské literární hostině.

Úvodní stránky nás zavedou do vesničky Karačarova, kde několik let trpí mrzák Ilja, abychom sledovali jeho nezáviděníhodný osud lazara. Tělesná vada a nehezký vzhled mu však zachrání život, když vesnici vyvraždí skupina nájezdných Čeremisů. Ilja je ponechán, aby zvěstoval všem projíždějícím o krutosti jejich vůdce Styrwita. V této neblahé, krví propírané době, projíždí krajem hlídka bohatýrů knížete Vladimíra: Jegor Svjatogor, mladičký Mikula a Volch Vseslajevič. Poprvé se setkáváme s magií, neboť zamaskováni jako žebráci, potkávají Ilju a ze soucitu ho zbaví kletby, jež na něj, jako na plod, uvrhla macecha. Zázračné zrození poznamená Muromce nadlidskou silou, začíná se příběh o legendě. Hnán touhou po pomstě se svéhlavě vrhá proti bitevní vřavou zoceleným zabijákům, stává se bohatýrem a pomáhá svým druhům odvrátit pohanskou hrozbu ve stále více křesťanském světě.

Juraj jako zkušený autor doslova čaruje s bájemi, mytologií a reáliemi, stejně tak nezapomíná na každé stránce bojovat proti nudě, ne však mečem, ale slovem. Proto se nedivte, že ruskou předlohu notně pozměňoval, tu si vypůjčil, tu úplně fantazíroval, aby jeho příběh držel pohromadě. Nalezneme odkaz na Muromcovo rozhodnutí, kterou cestou se vydat ("Ten, kdo půjde vlevo, toho láska nemine. Kdo se vydá přímo, bohatství ho zasype. Kdo zamíří vpravo, nalezne jistou smrt."), jak to bylo s jeho bratry ve zbrani, láskou, ostatními válečníky, atp. Oproti Bylinám se Ďuro držel spíše začínajícího vlivu křesťanství v konfrontaci se stále pevně zakořeněnými věroukami pohanskými či islamem. Příjemným zpestřením bude pro mnohé nespočet napínavých šarvátek a bojů, přičemž autor nic nepřehání a zkušeně si radí s eliminací nepřemožitelného nepřítele. První část trilogie uzavírá tak, aby se kniha dala číst samostatně, zaroveň však dostatečně motivuje k netrpělivému očekávání pokračování (těšte se na Koščeje).

Toto historické fantasy má naběhnuto na nejvyšší příčky čtenářské oblíbenosti. Hrdě může konkurovat zahraničním cyklům, ne-li je přímo na hlavu srážet, díky poctivě odvedené dřině při čerpání nezbytných materiálů, spisovatelskému umu a citu pro kombinaci adrenalinové akce, uvěřitelných charakterů a dostatečně neprůhledného příběhu.

Jak už jsem naznačil, najdete klasické náměty této odnože fantastiky, přesto nově a neotřele nabídnuté, částečně spojené se slovanskou historií a magií. Knihu doporučuji jako vhodný dárek, už jen kvůli vskutku povedené obálce Michala Ivana (obálky cyklu Černokněžník, atd.), pevnému vázání, přiměřené ceně a autorovým pečlivým rejstříkům, které vám (nebo obdarovanému) ušetří hodiny strávené ve společnosti různých encyklopedií.

Skvělá kniha, skvělý námět, skvělá volba.

Cyklus Bohatýr

1. Ocelové žezlo