29.3.2024 | Svátek má Taťána

RECENZE: Loren L Coleman, Legendy o Kernovi 1 - Vlčí krev

12.6.2006

Conan a jeho věk - Legendy o Kernovi I - Vlčí krevAmbiciózní projekt Conan a jeho věk - čtyři trilogií čtyř autorů z conanovského světa - se k nám dostává prvním svazkem Colemanových Legend o Kernovi. Příběh, situovaný do Cimmerie v době, kdy Conan byl aquilonským králem a kdy bezvládí v jeho rodné Cimmerii začalo přesahovat přijatelné meze, je tak jedním z kamínků do mozaiky dějin světa, který je v oboru fantasy asi nejvíce navštěvovaným.

Kern se odlišuje od svých spoluobyvatel. Ostatní vesničané ho většinou nenávidí pro jeho vyhýbání se boji i pro jeho světlé vlasy a vůbec vzhled - xenofobie sice v Cimmerii nemá jméno, ale je stejně funkční jako u nás. Starý náčelník umírá a nový čistí klan od „nezdravého masa“. Sebevraždy a odchody z vesnice zahajují příběh, který nabírá obrátky.

Cimmerské klany stojí proti strašlivé hrozbě - útoku vanirských vojsk krále Grimnira. Mezi jeho bojovníky vynikali Ymirishové - tajuplní a nelítostní. Kern, vyhnanec ze svého kmene, se postupně přerodí ve válečníka. Sám evidentně z ymirishské krve, dokáže proti nim bojovat a vítězit. První díl trilogie však ještě neprozrazuje, zda zvítězit...

Robert E. Howard vytvořil ve svých conanovských příbězích kánon dobrodružné akční fantasy. Dokonce se mu povedlo vytvořit natolik oblíbený vzor, že i po desetiletích je jeho hrdina znovuoživován a dosazován do dalších a dalších příběhů desítkami či spíše stovkami autorů snad po celém světě. Jen málokteří z nich se však drží původního howardovského receptu, utíkají od čistého dobrodružného příběhu ke komplikovaným strategickým hrám či obsah krátké povídky natahují na několik set stránek.

Loren L. Coleman patří do té první skupiny - dlouhodobá hrozba v podobě vpádu Grimnira zakládá prostor pro cyklus, hrozby se opakují, vytrácejí a zase vracejí. Kern není conanovsky přímočarý, nese v sobě hluboká tajemství, která budou - doufejme - čtenářům odhalena. Také není conanovsky dokonalý, na začátku své válečnické kariéry umí jen rubat dřevo - a to, na rozdíl od protivníků, se příliš nehýbe, natož aby samo útočilo. Jeho přerod v bojovníka je složitý, bolestivý a plný zranění, jeho postava se na rozdíl od Conana vyvíjí.

Výsledkem je román z Conanova světa, typově poměrně vzdálený howardovskému vzoru a spíše se blíží běžným fantasy cyklům. Dobrodružství tu je jen součástí příběhu, který je doplněn o řadu dalších motivů, například Kernův vztah ke dceři zesnulého náčelníka, či složitou politickou situaci mezi cimmerskými klany, podstatně ovlivňující běh děje. Až celek napoví, jak vysoko nad průměr se Loren Coleman vyšplhal.

Loren L. Coleman: Legendy o Kernovi 1 - Vlčí krev ((Blood of Wolves)
překlad: Zdeněk Uherčík
obálka: Jan Patrik Krásný, grafická úprava: Dagmar Krásná