28.3.2024 | Svátek má Soňa

RECENZE: Magazín Fantasy&ScienceFiction 4/2006

21.9.2006

Magazín F&SF 04/2006
  • Daniel Abraham: Placatá Diana
    Táta připraví pro svoji pubertální dcerku zajímavou  hru - do světa pošlou jejího papírového dvojníka s prosbou, aby lidé Dianě posílali zprávy a fotografie a Placatou Dianu postrčili zas kousek dál. Diana ale časem začne prožívat divné pocity vázané na její papírové dvojče - a tátovi nezbude, než zakročit. Zpočátku žánrově obtížně zařaditelný příběh se postupně dostává do hororové polohy.
  • Carol Emswhillerová: Žiji s tebou
    Tenhle příběh je - i proti předchozímu - ještě méně zařaditelný. Je hlavní postava jedna nebo dvě? Kdo je vlastně vypravěčem? Schizofrenní dívka, nebo její dvojnice, která dovedně sdílí její životní prostor? Existenciální náboj se stává zřejmým až s odstupem, při vlastním čtení sledujeme obě postavy a jejich interakce, později teprve začneme přemýšlet, jaké je vlastně pozadí celého příběhu.
  • K. D. Wentworthová: Znovuzrození
    Naklonovaný Ježíš, jeden z mnoha, žije v rodině, která si  ho na splátky koupila. Chce dělat zázraky jako jeho vzor, ale přitom bojuje s obyčejnými lidskými vlastnostmi v sobě. Kupodivu jsem tuto povídku vnímal víc jako studii lidských povah, než jako reflexi náboženství.
  • Kelly Linková: Magie pro začátečníky
    Chlapec dělí svůj život mezi partu, se kterou se dívá na nekončící televizní seriál, a vlastní rodinu, která prochází krizí.
  • Paolo Bacigalupi: Škváropísečníci
    Na ekologicky totálně zničené Zemi přežívají lidé jen díky složitým medicínským zákrokům. Ostatní živočichové - pokud měli štěstí - přebývají v zoologických zahradách, kde jim filtrují vzduch i vodu a krmí je nepředstavitelně drahým biologickým materiálem. Trojice hlídačů jednoho dolu nalezne psa - doopravdického živého psa, který zázrakem přežil život v chemikáliemi zamořeném prostředí téměř bez vhodné potravy.
  • Jeffrey Ford: Stvoření
    Chlapec se vypraví hluboko do lesa, kde se pokusí vdechnout život dřevěnému člověku, sestavenému z kusů stromů. A... povede se mu to. Jemné vyprávění je ale především o vztahu otce a syna, jejichž láska se projevuje nepřímo, ale zcela zřetelně.

Tohle číslo je vlastně přehledem povídek, které v poslední době zaujaly členy SFWA - organizace amerických profesionálů v oboru SF&F. Jak Martin Šust konstatuje ve svém úvodním slovu, oceněné povídky jsou spíše žánrově neuchopitelné. Nejvyhraněnější jsou Škváropísečníci, ještě ve Znovuzrození najdete alespoň klonování, jinak to jsou příběhy patřící do volnější kategorie literární fantastiky, než čisté SF nebo F, případně balancující na jejím okraji. Tématická volnost a dobře až výborně zvládnuté řemeslo jsou jejich společným rysem, osobní hodnocení pak už hodně závisí na vkusu čtenáře.

Ani ne tak pro SF zařazení, jako spíše pro pointu, hodnotím vysoko Škváropísečníky. Sílu této povídce dodává kontrast mezi prostředím a jemu přizpůsobenými lidmi na jedné straně a zástupcem původní fauny na straně druhé. Také Stvoření a Placatou Dianu zařazuji dost vysoko - první spíše pro nápad, druhou pak pro její provedení. Znovuzrození má z obou složek kousek, ale Žiji s tebou a Magie pro začátečníky mne nezaujaly, nedokázal jsem se naladit na jejich atmosféru - a kromě té už toho zajímavého v nich příliš nebylo. Inu, vkus amerických profesionálů a můj se poněkud míjejí...

Z publicistiky byl pro mne nejzajímavější exkurz Jirky Popioleka a Martina Šusta do oblasti young adult fiction, najdete tam spoustu nových jmen a odkazů na zajímavé práce. Myslím si ale, že Philipu Pullmanovi mohli věnovat víc místa pro jeho obecné literární kvality i proto, že s His Dark Material o dva roky předběhl Harryho Pottera. Stejně poutavé bylo vyprávění Roberta Tschorna o překládání textů Fritze Leibera o Fafhrdovi a Šedém Myšilovovi - mimo jiné tam najdete krátké textíky z této série, jakési kameje, kterými Leiber zdobil jejich příběhy.

Magazín Fantasy&ScienceFiction
editor: Martin Šust
obálka: Jana Šouflová - Brána Apokalypsy