18.4.2024 | Svátek má Valérie

RECENZE: Neal Stephenson, Kryptonomikon

3.1.2007

TOPlistKryptonomiconCo je Kryptonomikon? Je to reálná kniha, dokonce až příliš hmotná, jejíž titul je odvozen od fiktivní knihy, jakési specializované kryptologické encyklopedie se složitým a prastarým původem.

Nemohl jsem si Stephensonův Kryptonomikon nepřečíst. Nejen že jsem si oblíbil jeho autora, ale zároveň se profesionálně zabývám aplikovanou kryptografií. Prostě jsem se musel přesvědčit, že se Stephenson neblamoval a napsal knížku nejen poutavou, ale i technicky na výši. To že na knize spolupracoval s věhlasným expertem na šifry Brucem Schneierem je jistou zárukou počestných úmyslů.

Její děj postupuje ve větším počtu oddělených linií a tyto nejsou odděleny jen geograficky, ale i propastí půl století. Sledujeme nejen osudy hrdinů zapletených do tajných operací druhé světové války, ale i peripetie jejich potomků v současnosti. Dá se předpokládat, že vše nějakým způsobem zapadá do autorovy skládanky, ale tu budete odkrývat jen pomalu a nesnadno.

Do čtení jsem se pustil s vervou a nadšením, ale trvalo mi asi čtyři měsíce, než jsem se Kryptonomikonem prokousal. Není to ani v nejmenším lehký žánr a přiznávám se, že jsem měl nutkání ten boj vzdát. Autor se totiž občas nechal unést k samoúčelné a se zbytkem knihy chatrně související odbočce. Mám tím na mysli třeba návštěvu Qwghlmu, nebo první Randyho výpravu do džungle. Být to film, tento materiál skončí nemilosrdně na podleze střižny.

Další pastí na čtenářovu vůli pokračovat jsou dlouhá líčení kliček obchodního práva a vlastně vůbec celá linie děje odehrávající se v současnosti. Zatímco světová válka nabízí spousty akce, poutavě popsané obchodní jednání je výzva pro vypravěčské mistry.

Stephenson určitě mistr je, jen míjí očekávání “brakového“ čtenáře zvyklého na napětí a strhující děj. Napsal knihu v mnoha ohledech podobnou spíše Kunderově Nesnesitelné lehkosti bytí. Nejde o děj, ale o myšlenku za ním. Stejně tak závěr knihy je třeba chápat spíše metaforicky. A nemohu se ubránit dojmu, že ta metafora je trochu zbytečná, protože ústřední myšlenka díla už byla pochopena.

Pro Kryptonomikon je třeba pojem sci-fi trochu rozšířit má-li nám ještě spadnout do naší přihrádky. Nemá nic společného s rannými sci-fi díly vycházejícími z modernismu, je téměř čistě postmoderní. Podle mého názoru do SF stále patří, protože koneckonců ta myšlenka díla, o kterou se pořád otírám, a která mě naprosto nadchla, je vlastně užití současné techniky k … Ne nebudu prozrazovat.

Pravdou je, že nás zavede na neexistující místa (Qwghlm, Kinakuta), ale není problém si je vyložit jako kódy pro existující názvy. Protože také Linux se ve světě knihy nazývá Finux, IBM je ETC a PGP je nazýváno Ordo, můžeme si myslet, že čteme dílo z nějaké paralelní země.

Přestože mám jindy výhrady proti knihám, kde se mísí reálná historie a fikce, v případě Kryptonomikonu jsem měl pocit, že autor má historii v úctě a oblibě a jasně odděluje své fabulace od dějin. Kryptonomikon bez váhání doporučím všem, kdo se chtějí formou krásné literatury poučit o metodách a kořenech moderní kryptografie.

Kryptonomikon
/Cryptonomicon/
Stephenson, Neal