RECENZE: Ondřej Neff, Pán modrého meče

21.3.2007

Pán modrého meče NeffTOPlistPán modrého meče spadá do stejnojmenné Neffovy tetralogie, poprvé však spatřil světlo světa v samostatném svazku až nyní, vždyť koncem osmdesátých let vycházel na pokračování v Sedmičce pionýrů s rozsáhlou sérií ilustrací Miroslava Schönberga, odchovance Saudkovy kresby, který samotného Saudka v dané době v mnohém předčil a přesto si zachoval svou osobistost. Rozsahem sto čtyřiceti stran se vlastně jedná o novelu, jakousi mezihru, předcházející následujícím plnohodnotným dílům, určenou předně mladému čtenáři, čemuž také odpovídá výběr nového hlavního hrdiny, rozsah a styl.

Se čtenáři dobře známým Radem Haagerem a jeho věrným druhem Terrem se setkáváme na začátku knihy, v okamžiku, kdy poklidně vyslechne žádost Bahyla Salinase z opraveného města Romy, jemuž jako bodyguard asistuje android Fren Masten. Rada znepokojí nejenom podezřelé mlčení jeho přítele Terra, ale hlavně podivný požadavek Bahyla. Roma totiž vstoupila do vesmírného společenství (Kruh inteligentních civilizací) a po diktatuře generála Sulira je veta, stejně jako po jeho sličné dceři, Radově lásce, která se vydala ke hvězdám. Před svým odchodem a vyhlášením autonomie pro všechny klany Tyrkysových hor však generál v horách ukryl několik bojových androidů. Rad Salinasovi odmítne pomoc při hledání nevyzpytatelných lidí nelidí.

Bahyl spolupracuje s inženýrem Easym na výrobě vylepšených a rychlejších androidů, proti kterým by ti zapomenutí byli pouhá ořezávátka. Co však nutí komplotátora Salinase k porušování pravidel Kruhu? Motorem jednání je tajemný cizinec, vystupující jako Hlas, za který skrývá svou pravou identitu. Samotnou zápletku notně zamotá sám Aston různými taktickými odbočkami, ve kterých potkáme tři kamarády kmene Volných Lovců (vůdce party Žlutý Vlas, věrný Ostrý Dráp a nemotorný dobroděj Mámrád), poznáme život klanu Kajmanů, odkryjeme roušku bájí o hrůzostrašných Kamenných mužích a než se Rad opět objeví na scéně, prožijeme jednu krvavou bitvu. Sotva se nadějete, stojíte před koncem knihy a jednoduchým rozpletením celého příběhu, pokud nebudete číst tak rychle, aby jste nestihli přemýšlet a leccos si tak mohli domyslet.

Čtivý, dobrodružný příběh přečtete na jeden zátah, ať už jste jakéhokoli věku, autor mohl příběhu věnovat více, trochu vyšperkovat jednotlivé postavy, natáhnout délku vyprávění a domyslet samotnou zápletku s pointou, ale bylo by to zbytečné. Jádro pudla bodovalo a tento odskok vyznívá jako profesionálně zvládnutá zakázka pro mládežnický časopis. Jedná se o zručně napsaný příběh, bez větší autorské invence a nápadů, který nepřesahuje hranice průměru, ale svůj cíl pobavit a odkrýt roušku toho, co se dělo po první knize splňuje na výbornou. Pamětníci znalí původního vydání v Sedmičce pionýrů budou určitě zklamáni absencí původních kreseb pana Schönberga, jejich malou ukázku vám nabízíme ve Fotogalerii.

Neff, Ondřej: Pán modrého meče
- nové vydání -
nakladatel: Wolf Publishing