RECENZE: Peter F. Hamilton, Druhá šance v ráji

26.2.2007

Druha sance v rajiTOPlistCyklus Úsvit noci Petera F. Hamiltona si u nás získal dostatečnou popularitu, aby mohlo vyjít sedm románů z lidské budoucnosti sedmadvacátého století (Porucha reality 1a 2, Neutronový alchymista 1 a 2, Nahý bůh 1-3). Pro ty z vás, kteří si tohoto autora oblíbili nebo naopak nevědí, zda-li mají investovat do těchto rozsáhlých románů, je určena povídková sbírka, ve které tento Brit představuje historii svého lidmi osídleného vesmíru Konfederace.

Hlavní devizou, kterou ocení milovníci hard SF, jsou nové neotřelé nápady a další z fungujících a promyšlených univers, kde se lidstvo vydalo ke hvězdám. Hamilton však volí "mírně" odlišnou cestu, než transhumanista Stross ve svém Accelerandu nebo vizionář Reynolds či Asher. Zatímco Stross věří v singularitu, kdy vládu převezmou vyspělé umělé inteligence, jejichž zájmy si ani nedovedeme představit, Asher volí zajímavé, často velice specifikované prostředí různých planet, Reynolds zase soupeří s nepřátelským strojovým životem. Peter F. si vzal od všeho trochu a přidal více současných problémů s naší lidskostí - genetická otázka, přelidnění, xenofobie a rasová nesnášenlivost.

Druhá šance v ráji totiž není jen tak nějak poskládanou sbírkou autora, ale přepracované starší povídky, které čtenáře seznámí s historickými a jinými reáliemi před nástupem hrdinů Jozue Calverta a Quinna Dextera (jak připomíná anotace na zadní obálce). Za klad můžeme považovat vyrovnanou kvalitu povídek, až na to, že nad všemi se jako maják nad hladinou moře tyčí delší texty, ve kterých mohl autor rozvíjet nejenom charaktery postav, ale také společensko-technické pozadí příběhu.

Sedm skvostů vždy doplňuje časová osa s historickými mezníky lidského dobývání nejbližšího všehomíra. Úvodní Na Sonnie si nepřijdete vskutku kyberpunkovsky popisuje začátky Spřízněnosti na přelidněné Zemi. Sonnie cestuje po Anglii s partičkou šikovných ztracenců a ovládá pomocí spřízněnostního genu uměle vypěstované monstrum určené pro nelegální a krvavé zápasy. Kšeftař Dicko jim nabídne slušné peníze, když svůj zápas pustí, na což Sonnie nepřistoupí. Musí proto zaplatit vlastním životem, podsvětí v tomto ohledu neodpouští, realita a zajímavý závěr nemile překvapí. Rok 2070 byl pouhým počátkem.

Ústřední a stejnojmenná novela Druhá šance v ráji se odehrává pouhých 20 let po Sonnie a pouhých několik stovek miliónů mil od Země - na oběžné dráze Jupiteru. Nový náčelník ochranky Harvey Parfitt se dostává do mlýnku několika nepříjemností, které vyklíčí na vypěstovaném habitatu Eden. Habitat vypěstovala geniální genetička Maowkavitzová, v době příchodu náčelníka Harveyho patří mezi prvního zavražděného člověka uvnitř živoucí stanice, která monitoruje 99 % svého povrchu. Harvey se vydává po nicotných stopách vraha a snaží se najít motiv vraždy, pořídit si nezbytný symbiotický implantát, který umožňuje sdílet nejenom informace, ale také pocity a myšlenky, urovnat si vztah se svou vírou poháněnou manželkou a vyřešit svou loajalitu firmě, která nemá tušení, co vzniká na stanici okolo Jupitera. V samotném závěru pak udělat nejodvážnější a pro mnohé nejhloupější rozhodnutí svého života. Sto šedesát stran novely umožňuje autorovi vystavět vskutku plnohodnotný příběh a operovat s několika odvážnými teoriemi (například vyřešení energetické krize Země slučováním He3 s Deuteriem, případně dopad společného sdílení myšlenek). Skvělá hard SF detektivka a vedle Únikové cesty nejsilnější zážitek sbírky.

Nový věk posune děj ještě dále do budoucnosti, do doby, kdy lidé vymysleli nadsvětelný pohon, Edenité vypěstovali mezihvězdné sokoly a lidstvo se vydalo pátrat po dalších světech podobných Modré planetě. Farmářka Amanda se lopotí, aby splácela dluhy na nově osídlené planetě, žije si s rodinou a sezónními česáči namáhavý, ovšem poklidný život. Jednoho dne se ujme zraněného teroristy, poskytne mu nechtěný azyl před policii a de facto tak přijde o všechno. Tato krátká povídka těží z autorova předpokladu rasové nesnášenlivosti, lidského politikaření a boji o moc. Lidská blbost prostě přežije všechno a úspěšně se dostane na další světy. V této dějově jednoduché povídce si užijete trochu antisemitismu, lidských snů, jejich zborcení, potažmo kapanék víry v lepší zítřky.

Uplyne další století. Rok 2393 na vodním světě Tropicana. Na scéně se ocitá epizodní postavička úspěšného bosse Lauruse, jenž ovládl planetární obchod svými tvrdými a nekompromisními metodami, dotýkajícími se všech, kteří podnikají na vlastní pěst. Při jednom zátahu narazí na dívenku Torreyu a jejího zmrzačeného bratříčka Jantuse. Laurus a jeho ekonomický čich nemusí dlouho přemýšlet, aby si uvědomil, že geneticky upravená Poupata jsou skutečnou ziskovou bonanzou. Kdo sní vypěstované poupě, dokáže prožívat pohádkově nádherné příběhy vetkané do nich Jantem. Laurus děti využije, posléze zjistí, jaký příbuzenský vztah jej spojuje s Torreyou a zjistí, že poupata nemusí pouze vytvářet skutečné vzpomínky na neskutečné zážitky.

Po ekonomické stránce věci ve dvou posledních povídkách autor opět krátce zapůsobí na xenofobní stránku člověka. Popraviště vypráví příběh Mirana, jenž v nové lidské kolonii (Jubarra 2405) přišel o manželku a svůj vztek filtruje lovem jedné z posledních původních forem života - xenoka, inteligentního "chameleóna". Silný druhý plán jasně ukazuje otřepané téma lidského kolonialismu a bezpodmínečného vyhubení nebezpečných forem života. S pozadím povídky skvěle kontrastuje osobní nenávist a nenaplnění zbytečné pomsty.

Třetí nejsilnější text vypráví O věčné lásce. Kromě klasického milostného trojúhelníku, lásce na první pohled, případně neopětovaného naplnění citu, si autor vyhrál s vynálezem stázového pole a přehodnocením loajality teroristy, který díky stázi překlene staletí, ve své poslání, aby jednou našel svou skutečnou lásku, přestože okolnosti nenapomáhají tomu, aby ji získal (jakmile ji konečně nalezne). Eason se své touhy nevzdá, díky své vytrvalosti a technice, dokáže získat srdce své dámy, ale to už nebude příběh Tropicany roku 2447.

Rok 2586 se nejvíce příblížil ústřednímu hrdinovi Calvertovi z cyklu Úsvit noci. Povídka Úniková cesta (doposud se s ní v českém překladu setkáváme potřetí) plná netušených možností, nabízí (když už jste si začínali myslet, že nemůžete být více šokováni) tolik oblíbené politické intriky a plány v plánech jiných plánů. Kromě hrátek s paralelnem, časem či teroristy, zjistíte, proč se loď Lady Macbeth stala tolik oprýskanou.

Imaginace Petera F. Hamiltona se spojuje do nádherných celků za použití velice sofistikovaného vypravěčského stylu plného překvapivých a nečekaných vyvrcholení. Stejně jako nemnoho dalších spisovatelů si dokáže čtenáře podmanit ve světě, který možná, přes velkolepé kulisy a propasti času a prostoru, není natolik vzdálen naší současnosti.

Druhá šance v ráji
/A Second Chance at Eden/
Hamilton, Peter F.