28.3.2024 | Svátek má Soňa

RECENZE: Petr Schink, Agent JFK 8 - Kalibr .45

19.12.2006

TOPlistJFK Kalibr 45Paralelní světy, mezi nimiž E.F. udržuje rovnováhu, mají podivnou vlastnost - kanibalizují se. Svět, do kterého byl JFK vyslán, má být požrán, či přesněji zrušen i se svými obyvateli, konkurenčním světem čerpajícím z tohoto nešťastníka magický minerál zygonit. Ten na své mateřské planetě nefunguje - tedy nefunguje magicky, ale vytváří mutace, nenáviděné a likvidované.

Petr Schink posadil příběh do prostředí, které se hodně podobá Divokému západu. Využil tu různé typizované postavy, se kterými se setkáváme v rodokapsech - neúprosný šerif, zázrakem vystřízlivší doktor opilec, bordelmamá a tak dále, a aby bylo jasné, že to je spíše parodie než nápodoba, připojil narážku na Limonádového Joea. Přesto z této studnice inspirací čerpal jen relativně málo.

Autor tu ale smíchal možná až příliš mnoho motivů. Agentka Vnitřního odboru E.F. Zoe, její dřívější pobyt na této planetě spolu s jeho následky, obtloustlý vědátor vyslaný na bojovou misi - míhá se toho příběhem na můj vkus až příliš mnoho a často také příliš krátce. Zdá se, že Petru Schinkovi více jdou (aspoň zatím) kratší útvary, než novela přecházející do románu.

Ještě pár slov k obálce: má zcela nové výtvarné řešení, porovnejte si jej s obálkami již vydaných titulů série na předposledním listu knihy. Tradiční erb JFK se stylizovaným nápisem složeným ze zbraní byl nahrazen novým spíše typografickým než výtvarným řešením, které ale za plnokrevné logo nepovažuji - chybí mu charakteristický výraz spojující jej s osobou JFK. Stejně tak horní lišta s typickým nápisem byla zrušena, čímž tato obálka ztrácí výtvarný výraz, kterým na pultě knihkupectví volala „JÁ jsem JFK!“. Nové výtvarné řešení je bezpochyby elegantnější, ztrácí ale svůj signální charakter. U této obálky navíc Jan Doležálek využil v podstatě podobnou kompozici a barevný výraz, jako na nedávno uveřejněné obálce Oči baziliška, což je docela škoda.

Příběh dobře využívá obecných vlastností a řady postav JFK a v tom se Petru Schinkovi podařilo dobře vstoupit do řeky někoho jiného. Se Špinavou prací má tento JFK společnou drsnou až více než krvavou akci (viz například ona scéna s píšťalkou). V detailu - jednotlivých scénách - je příběh napsán dobře, celkové sesazení do jednoho celku se ale nepovedlo a můj dojem z této knihy je tak spíše podprůměrný než průměrný.

Petr Schink: Agent JFK 8 - Kalibr .45
obálka: Jan Doležálek
E.F, Triton, edice Trifid, 2006