28.3.2024 | Svátek má Soňa

RECENZE: R. E. Feist, Návrat vyhnance (Konkláve stínů 3)

24.8.2006

Navrat vyhnanceKdyž jsem se dostal k Návratu vyhnance klasika fantasy R. E. Feista, nevěřícně jsem kroutil hlavou, jak může vzniknout tak ošklivá oranžovočerná obálka. Navíc jsem se strachoval, jak asi pojmu tředí díl z trilogie Konkláve stínů, cyklu o němž nic nevím. Nu což, přece se nenechám odradit a uvidím, co z toho vzejde. Výsledek byl více než příjemným překvapením dobře odvedéného řemesla, plného fantasy, kde se netopíte v záplavě draků.

Ve druhém pokračování nejspíš čtenář opustil vévodu Kašpara při převratu v jeho milovaném království. Třetí kniha začíná na kontinentě Novindus, kdesi na druhé straně světa, kdy ho skupina nomádů zajme a hodlá prodat do otroctví. Kašpar si pomalu uvědomuje, že ztratil všechno, ale nenávist a touha po pomstě ho sžírá a dodává mu chuť vrátit se do Říše Keshe a uzmout svůj trůn zpět. Následuje dlouhá, strastiplná cesta domů, provázaná menšími dobrodružstvími, které mění Kašparův pohled na svět, své skutky a pýchu - stává se z něho nový člověk. Pan Feist přidal navíc nové dobrodružství, související s objevem mocného artefaktu (vypadá jako muž ve zbroji) z jiné části všehomíra, který se chce dostat na určité místo.

Příběh je inspirován hraním Dračího doupěte a také je tak stavěn - jako obyčejné putování Kašpara s jeho novými přáteli, kteří stejně, veskrze po splnění svého poslání, brzy umírají. Nad průměr toto fantasy vyzdvihuje několik prvků. Beze sporu je to komplexní svět s odkazy na Trhlinové války s bohatou minulostí i budoucností. Za další stojí za to zmínit, pro mě svěží, používání vyprávění - autor se nebojí přeskočit delší časové úseky, ve kterých se zase tolik nestalo. Třetí klad bych hledal nejenom ve čtenáře pohlcujícím stylu psaní, ale také nenápadném skloubení světa magie s cizími světy, kde se operuje zejména s technikou (Snad naplnění slov A. C. Clarkea o nerozeznatelnosti vyspělé techniky od magie?).

Přes počáteční nedůvěru jsem odhalil značný potenciál příběhu. Nic mi nebránilo, abych si román užil a začal po očku zjišťovat, kde si seženu další knihy tohoto fantasty. Knihu zajisté neodmítnou milovníci netradiční dobrodružné fantasy, Reimonda Feista a Konkláve stínů. Ostatním bych doporučil sehnat si nejprve předchozí dva romány: Spár stříbrného sokola a Král lišáků. Kdo ví? Závěr nadhodil začátek nové ságy...

Autor: R. E. Feist
Název: Návrat vyhnance
Název originálu: Exile´s Return