26.4.2024 | Svátek má Oto

RECENZE: Rachel Caine, Smolné povětří

29.5.2006

Smolné povětříLidé nedokáží vyprodukovat tolik energie, kolik jí má k dispozici počasí. Přesto existují jedinci, kteří dokáží počasí ovlivňovat. A jiní, kteří umí ovlivňovat oheň či vlastnosti země samé. Lidé s takovými vlastnostmi jsou pečlivě vyhledáváni a vychováváni. Cena za to je ale vysoká - kdo neuspěje při studiu nebo později v práci, je svých schopností zbaven, často ale s těmito schopnostmi odejde i schopnost žít.

Joanne Baldwinová je jedním ze Správců počasí, jenže má problémy. Okolo ní se stahují mračna - nejen přeneseně, ale i doslova. Počasí na ni útočí, nikoliv samo od sebe, ale kdosi neznámý je neúprosně žene Joanne v patách. Ta má jen málo času, aby od sebe odvrátila hned několik katastrof. Její zběsilý útěk a hledání naplňuje celou knihu - a je doprovázeno mnoha setkáními, střetnutími a souboji, a také jejími vzpomínkami na to, co ji na její cestu zahnalo.

Pokud byste tenhle román chtěli zařadit do nějaké škatulky, pak bych navrhl science-fantasy. Magie tu slouží především k tomu, aby lidé ovlivňovali počasí - a při popisu práce Správců počasí si užijete velmi slušnou várku základů meteorologie bouřek, bouří, tropických bouří a tornád. Najdete tu ale také vysloveně magický prvek v podobě džinů, jejichž příspěvek k ději pomáhá rozmotat složitou situaci.

Rachel Caine propracovala zajímavou alternativu našeho světa, i když magii omezila pouze na zmiňované dvě oblasti - na Správce a na džiny (pardon, je tam ještě jedna, ale tu si najděte sami). I s tímto skromným repertoárem ale dokázala vybudovat složitou zápletku. Tajemství, které ovíjí Joanne, je vícevrstvé a k jeho rozpletení tato kniha autorce nestačila - od roku 2003 napsala v rychlém sledu již šest knih tohoto cyklu.

Příjemně čtivý román obsahuje ponuré i romantické prvky, záhadu, akci, trochu filozofie, nějakou tu byrokracii (kterou si Strážci vytvořili podle vzoru magií nenadaných lidí), přátelství, nenávist, lásku i zradu - prostě bytostně lidská témata. Omezením příběhu je jeho charakter road-movie. Dozvíme se toho hodně o Joanne a o pravidlech, kterými se řídí Správci, vyprávění je však zaměřeno na detail a okamžik. Napětí, které je v Joannině konfliktu obsaženo, je silné a tak je Smolné povětří o poznání víc, než „jen“ road-movie.

Rachel Caine: Smolné povětří (Ill wind)
překlad: Jana Rečková
obálka: Milan Fibiger, grafická úprava: Dagmar Krásná