26.4.2024 | Svátek má Oto

RECENZE: Ray Hammond, Mrak

20.4.2007 12:00

TOPlistMrak Ray HammondV dubnu 2033 se podařilo pracovníkům lunární výzkumné základny institutu SETI (Search for Extra – Terrestrial Inteligence) zachytit rádiový signál z hlubokého vesmíru, který svými charakteristikami neodpovídal žádnému známému ani přirozenému zdroji. Po dalším výzkumu, na kterém se účastnily nejvýznamnější pracoviště a observatoře na celém světě bylo potvrzeno, že vysílání je evidentně vytvářeno umělým zdrojem. Nejsme ve vesmíru sami!

Jako zdroj signálu byla rozpoznána planeta terestrického typu v souhvězdí Vodnáře, vzdálená 14,8 světelných let. Okamžitě byly určeny počítačové kapacity pro dekódování tohoto signálu a zpět do kosmu odeslána „odpověď“ naší civilizace neznámému vysílači. Zpráva o možné existenci cizího inteligentního života mimo naší planetu vzbudila v lidstvu mnohá očekávání a podnítila vznik mnoha skupin a kultů, pro něž se stal budoucí kontakt s mimozemšťany otázkou života a smrti, objevili se nejen noví vizionáři, ale i mecenáši dalších kosmických výzkumů.

V roce 2063, v době kdy by se na Zemi mohla vrátit případné vysílání reakce na signál ze Země odpověď, byla směrem cizí planetě vypravena na 450 let dlouhou cestu kosmická expedice – loď Přátelství, jejíž osádky tvořily speciálně vyvinuté umělé inteligence obývající androidní těla. V tom samém roce ovšem vysílání z vesmíru utichlo a naopak byl detekován obrovský mrak mezihvězdných plynů na kolizním kurzu s oběžnou dráhou naší planety.

Očekávání spjatá s otázkou kontaktu s mimozemšťany byla postupně nahrazena všeobecnou panikou z možného fatálního kontaktu planety s mrakem. Nepřirozený dojem, který mrak vzbuzoval ještě zesílil poté, co po přiblížení ke Sluneční soustavě začal měnit svou velikost, rychlost a ve finální fázi i směr – nejprve k úlevě pozemšťanů odvrátil své směřování od Země, poté dočasně pohltil Mars a zlikvidoval tamní kolonie a nakonec opět vyrazil směrem k modré planetě. Neúspěšné jaderné útoky pomohly alespoň odhalit fakt, že mrak je zřejmě umělou entitou schopnou samostatného jednání. Mrak dosáhl Země, pohltil ji, a pomalu se začal projevovat jeho devastující vliv na atmosféru i klima planety. Zoufalé zkoumání mraku ukázalo nejen, že byl zdrojem onoho původního vysílání „mimozemšťanů“, ale také byl jako neodvratná Nemesis přivolán intenzitou rádiové komunikace produkované lidskou civilizací. Za pomoci radikálních řešení se nakonec podaří originálním způsobem mrak po šesti týdnech odlákat mimo naši planetární soustavu a Zemi zachránit a ... a zanechat memento mimozemské, technologické i společenské zkázy v myslích přeživší části lidstva.

Román Mrak ve svém relativně malém rozsahu zahrnuje široké spektrum námětů a dějových rovin – kontakt s mimozemšťany, dobývání vesmíru, rozvoj počítačů a umělé inteligence, problematiku globálních ekologických katastrof, geopolitickou budoucnost Země, boj jednotlivce proti nekontrolovanému rozvoji technologií. Mnozí SF autoři by na podobná témata dokázali vyprodukovat pěkné množství mnohasetstránkových knih, stejně jako by mnozí hard SF fanoušci shledali popisy technologií a dějů v knize nedostačujícími a spekulativními. Já však s potěšením konstatuji, že se jedná o čtivý a zajímavý román (byť na poněkud neradostné téma) se širokým záběrem, který může zaujmout nejen scifi fanouška, ale určitě má potenciál být srozumitelný a atraktivní i pro čtenáře, kteří jsou zaměřeni i na jiné žánry. Na čtenářském zážitku se také podílí kvalitní překlad i redakční práce.

V knize pouze postrádám bližší zmínku o autorovi - Ray Hammond je britský (to mne vzhledem k volbě hrdinů a některých ideí v knize překvapilo) autor a futurolog, zatím v oblasti fiction vydal tři romány (Emergence 2001, Extinction 2005 a The Cloud 2006, č. Mrak Talpress 2007), které se zabývají různými možnými výhledy na vývoj naší planety a společnosti v relativně blízké budoucnosti. Jeho práce na poli odborných textů je značně rozsáhlejší. Více na www.hammond.co.uk .

Ray Hammond: Mrak (The Cloud)
překlad: Hana a Martin Sichingerovi, redakce Ivana Milotová
obálka: Jan Patrik Krásný