27.4.2024 | Svátek má Jaroslav

RECENZE: Rick Shelley, Kadet

21.11.2006

TOPlist

KadetLon Nolan odešel ze Země, aby mohl naplnit svůj sen stát se vojákem z povolání, profesionálem v tom nejlepším smyslu. Jako kadet a tedy důstojnický čekatel nastoupil ke službě ve druhém praporu sedmého pluku Nájemných jednotek Dirigentu. NJD jsou jediným, zato výnosným exportním artiklem této planetární soustavy, a kontrakt, který je krátce po Nolanově příchodu na Dirigent podepsán, je předán k realizaci právě sedmému pluku.

Zdánlivě jednoduchý kontrakt - potlačení vzpoury části osadníků na planetě Norbank - se ale ukáže mnohem složitější, než jak to vypadalo při jeho podpisu. Povstalci jsou mnohem lépe vyzbrojeni a mnohem lépe zorganizováni, než jak vláda Norbanku tvrdila - a samy vládní jednotky jsou naproti tomu spíše nedostatečně vybavenou domobranou. Sedmý pluk musí sáhnout na dno svých možností a bojovat s mnohonásobnou přesilou, několikrát větší, než na jakou jsou jeho příslušníci z předchozích kontraktů zvyklí. Lon Nolan zatím ze svých studií na akademii poznal válku teoreticky, tady ji prožívá v její syrovosti. Smrt spolubojovníků a pocit odpovědnost za jejich promarněné životy - to je součást jeho křtu ohněm konfliktu stejně, jako boj s nepřítelem, který se vymyká katedrovým poučkám.

Militaristická SF má svoje vlastní zákonitosti, kterými se odlišuje od dalších větví tohoto žánru, vybavených zase jejich specifickými paradigmaty. Tato úvodní kniha dirigentského cyklu je pak standardním reprezentantem svého žánru. Autor se tu soustředil na seznámení čtenáře s prostředím, které pak v dalších pěti svazcích dále rozvíjí stejně, jako Lonovu vojenskou kariéru v NJD. Už sama podstata NJD naznačuje, že tu chybí motiv sjednocující celou sérii, a v prvním díle se seznamujeme především s proměnou studenta vojenské akademie v profesionálního vojáka, v řemeslníka války.

Autor se proto soustředil na taktickou složku bojů - jednotlivá střetnutí, jejich vedení a jejich průběh, zcela vynechal hlubší vrstvy příběhu. Konflikt mezi oficiální vládou Norbanku a druhou vlnou přistěhovalců - a z toho plynoucí občanská válka - je jen vymezujícím rámcem, osobní konflikty Lona jsou redukovány na jeho snahu se co nejdříve integrovat do NJD. Pohled autora je soustředěn na Lona a jeho nejbližší okolí - jeho spolubojovníky a povstalecké jednotky na ně útočící. Tím je také vymezen charakter celé knihy - vlakové čtivo slušné úrovně určené pro milovníky militaristické SF.

Rick Shelley: Kadet (Officer - Cadett)
překlad Robert Čapek
obálka: Jan Patrik Krásný, grafická úprava: Dagmar Krásná