RECENZE: Simon R. Green, Kouzlo města

28.3.2007

Převzato ze Skladiště snů

Kouzlo městaTOPlistU čtvrtého dílu dobře rozjeté série nemá podrobná recenze asi příliš význam. Sami už nejspíše tušíte, zda právě cyklus o Noční straně spisovatele Simona R. Greena je pro vás to pravé ořechové čtivo a jediná informace, která připadá v úvahu je, zda se další díl do rozrůstající se rodiny nezpronevěřil kvalitám předchozích. No tak alespoň na to vám odpovím.

Ale pojďmě to vzít trochu oklikou, aby to zase nebylo až tak strohé. John Taylor na začátku knihy získává další nový případ, tentokrát je to něco mnohem většího, než posledně – musí pro paní Štěstěnu vypátrat samotný původ existence Noční strany. No a vzhledem k tomu, že vše nasvědčuje tomu, že se vznikem odvrácené strany Londýna má co dočinění i tajmená Taylorova matka – pustí se do pátrání s vervou sobě vlastní.

Již čtvrtou knížku z cyklu o Noční straně jsem si přečetl proto, abych si odpočinul od monumentální, ale také poměrně náročné trilogie Úsvit noci od Hamiltona. To je také přesně její určení. Je to odpočinkové dobrodružství, které vám může vyplnit čas mezi velkými majstrštychy či ukrátit jinak zdlouhavou cestu vlakem. Green se tím netají a naopak se snaží stavět příběh právě podle šablon pulpového čtiva.

Hrdinu opět čeká cesta po přesně vyznačených bodech, které nafukují příběh, jež by se jinak smrknul do průměrné povídky. Společnost mu dělají, tentokrát dokonce, tři individua, která jsou v příběhu opět pouze proto, aby si měl s kým povídat a ne proto, že by byli důležití pro konstrukci děje. V sérii se začíná projevovat určitý stereotyp a Greenova snaha vše udělat náležitě "makabrózní", kdy s prominutím ani toaletní mísa nemůže být na Noční straně jen obyčejným kusem keramiky, je občas až křečovitě okatá.

Na druhou stranu ale kniha obsahuje všechny potrebné ingredience, aby se čtenářům dosavadních dílů zalíbila. Hrdina stále hláškuje lépe než Bruce Willis ze Smrtonosné pasti, děj je okořeněn dostatkem bizarních nápadů a stále má čím udivovat. Taylor pádí noční stranou a čelí různým nebezpečenstvím a pokud vypnete mozek – budete se bavit.

Trochu mne mrzí ztráta sevřenosti a noirové atmosféry starých detektivek, kterou dokázal navodit předchozí román. Kouzlo města je o poznání rozplizlejší, ale na druhou stranu se autor začíná více věnovat minulosti samotného hlavního hrdiny a tak se dozvíme i nějakou tu perličku z jeho dětství.

Ve finále musím říct, že co jsem od knihy očekával – to jsem dostal. Prostě jednoduché a přímočaré dobrodružné čtivo, které mne příjemně, na dva tři večery, dokázalo zabavit. Hodnotím mírně hůře než předchozí díl. Průměrně dobrá knížka, která fanoušky cyklu zřejmě nezklame, ale ani nenadchne.

Kouzlo města
/Hex and the City/
Green, Simon R.