25.4.2024 | Svátek má Marek

RECENZE: Simon R. Green, Morituri - Soumrak říše - Peklo

22.2.2007

Morituri Soumrak říše Peklo GreenTOPlistSvět Říše, ve kterém se odehrávají příběhy lorda Morituriho, je kulisou tohoto příběhu - kulisou vzdálenou a jen rámující, protože celý příběh se odehrává na podivné planetě, kterou má pro osadníky připravit komando dobrovolníků - takzvaných dobrovolníků, kteří si tento úkol zvolili jako alternativu ke smrti v některé říšské věznici (ukázka).

Jejich úkol je zdánlivě jednoduchý - na pusté planetě přežít několik měsíců a připravit ji ke kolonizaci. Nemají na vybranou, na planetě musejí zůstat až do své smrti, a ty, kdo je tam poslali, nezajímá, jak rychle k ní dojde. Svět Vlk IV, na první pohled pustina se silnou vulkanickou aktivitou, se ale brzy probudí z letargie. Tedy - ne ten svět, ale cosi, co na něm dlouhá staletí žilo. Výsadek se setkává s tajemným lesem, prapodivným obyvatelem tůňky, nočními návštěvníky opírajícími se o jejich noční ochranu - silový štít. Korunou všeho je Město. Jediný takový komplex na planetě, a v něm cosi, co esperka d'Šanc cítí a co ji děsí. Pozůstatek kdysi úžasné a mocné civilizace ožívá a výsadek je uvnitř tohohle mlýnku na maso.

Simon R. Green využil motivů, které se objevují v hlavní moriturské sérii, a doplnil ji o další příběhy. Setkání člověka s neznámou civilizací už ze světa Říše známe - byl to Grendel, a vyšetřovatelka Krystel byla do výsadku zařazena právě proto, že nedokázala grendelské katastrofě zabránit. Vůbec všech šest členů výsadku má barvitou minulost, a všichni si ji v nějaké formě nesou s sebou.

Tím je jejich střetnutí s cizí a neznámou civilizací napjatější a dramatičtější, všichni znají svá omezení a mají svá traumata, silná (tak silná, že si jich kvůli nim všimlo říšské soudnictví), křižující se navzájem i kolidující s filozofií oné neznámé civilizace. Přes nevelký rozsah knihy jsou postavy celkem dobře propracované, mimo jiné proto, že autor použil některá schémata z hlavní řady (espeři, vyšetřovatelé) a mohl tedy stavět na jejich již hotových charakterizacích, aniž by se příliš rozptyloval jejich výstavbou. Na čtenáře chrlí zkratky, které znalí předchozích děl rozbalí do celkem rozsáhlých souvislostí, ti ostatní v nich dostanou alespoň základní informace.

Peklo mi trochu připomnělo lemovský přístup k alienům. Ti jsou tady někde napůl cesty mezi antropogenním modelem a lemovskou polohou lidstvu totálně nepochopitelné entity, esperka se dokáže alespoň v základu zorientovat v jejich psychice a dávat dostatečně přesné informace, podle kterých výsadek může řídit svoji práci. Přestože se mnohé charakteristiky této civilizace objevují v nejrůznějších SF dílech, Simon R. Green je poskládal dohromady tak, aby spolu se světem Říše tvořily integrovaný a homogenní celek.

Nečekejte tu žádnou filozofii - je to cyklus Morituri, nic víc a také ale nic míň. Dramatický příběh souboje lidské skupiny s něčím cizím a nepřátelským, přiměřeně kvalitní vlakové čtivo - pouze cena v poměru k počtu stran je poněkud vyšší, než bývá obvyklé. A u ilustrace na obálce si vůbec nejsem jistý, ke které reálii příběhu se vztahuje.

Simon R. Green: Morituri - Soumrak Říše - Peklo (Twilight of Empire - Hellworld)
překlad: Mirka Polová
obálka: Arndt Drechsler