28.3.2024 | Svátek má Soňa

RECENZE: Tonke Dragtová, Planoucí lesy Venuše

4.1.2007

TOPlistPlanoucí lesy VenušePrůzkumník Edy se vrací na Venuši. Nemá zájem o pouštní Mars, nechce žít na Zemi, kterou zná. Planoucí lesy Venuše, obkličující kopuli obývanou pozemšťany, jsou pro průzkumníky zakázanou zónou, přestože jsou hlavním pokryvem této planety a kypí životem. Jenže k tomu, aby to Edy zjistil, musí porušit přísné předpisy. Vznikly poté, kdy několik průzkumníků v lesích zmizelo a ti, kteří se vrátili, zešíleli.

Klasické dílo evropské SF vzniklo koncem šedesátých let, a jak autorka připomíná v předmluvě, napsané v roce 1994, věda nám od té doby Venuši popsala jako planetu, na které by se tento příběh nemohl odehrát. Inspirací mu byla vzpomínka autorky na dětství, prožité - jak už bylo v první části minulého století pro řadu Nizozemců obvyklé - v Indonésii, zemi s úžasnými deštnými tropickými pralesy, které si Tonke Dragtová zamilovala a které ji v chladném evropském klimatu chyběly.

Jenže toto není příběh o Venuši, ale o lidech - a proto může zůstat v prostředí, do kterého byl napsán. Tím hlavním prvkem je touha Edyho objevovat a poznávat neznámé - a pro člověka z jeho doby je tím neznámým vlastně i les. Vrací se proto na Venuši, a překročí tam všechny zákazy a nařízení, které zmrazily skutečné výzkumy. Edymu se splní jeho sen, najde něco nového a neznámého. K jeho překvapení to nové a neznámé je nejen v planoucích lesích Venuše, ale i v něm samém.

Vědecký základ příběhu slouží spíš jen jako kulisa pro jeho lidskou rovinu. Právě humanistická tradice evropské literatury - především H. G. Wells a Karel Čapek - je pramenem, ze kterého vznikly Planoucí lesy Venuše. Člověk Edy, jeho interakce se svými přáteli, spolupracovníky i nadřízenými a koneckonců i jeho interakce s sebou samým - to je výsledek jeho výpravy do lesa. Autorka tu pokládá silné otázky a naznačuje i odpověď na ně. A protože to jsou otázky povýtce lidské a nadčasové, tento román stále zůstává hodnotným klasickým dílem.

Tonke Dragtová: Planoucí lesy Venuše (Torenhoog en mijlen breed)
překlad: Jana Červenková, Hana Válková-Pločková
obálka: Pablo Cesar Amaringo Shuña, grafická úprava: Dagmar Krásná