20.4.2024 | Svátek má Marcela

RECENZE: Vladimír Vasiljev: Temná hlídka

12.5.2006

Temná hlídkaSankt Petěrburg, Leningrad, Pitěr - je jedno, jaké jméno toto město nosí či jak ho nazýváte. Pro Jiné to je město podivné, o to podivnější, že v něm ani Denní, ani Noční hlídka nepracují tak, jak by měly, a místo nich teritorium řídí Temní - divocí Jiní, neuznávající Dohodu a dokonce provádějící lidské oběti.

A protože nevraživost mezi Pitěrem a Moskvou je větší než velká, Inkvizice vyzve k zásahu kyjevskou Denní hlídku. Bojová výprava se sice brzy zorientuje v situaci, ale to zdaleka nestačí k vyřešení problému, který pálí Jiné bez ohledu na stranu, k níž se v odvěkém souboji Světla a Tmy přidali. Zavulon i Geser se tak stanou alespoň na chvíli spojenci, do akce se zapojí i zkušení Inkvizitoři - a vznikne z toho mela přenádherná.

Tentokrát se nejedná o román ve třech dílech, jakými byly jednotlivé Hlídky, ale o souvislý a jednolitý příběh. Vladimír Vasiljev, který je známý svojí až vášní pro akční příběhy, nevytvářel složitou vrstvenou strukturu zápletek a filosofických úvah o světě Jiných, ale přímočarý akční příběh. Přesto dokázal do příběhu vsunout jednu malou připomínku filosofie Dohody - a dokonce z ní učinil důležitý příběhotvorný prvek. A navíc i Lukjaněnkův svět Jiných obohatil o jeden zajímavý aspekt, který rovněž tvoří důležité pozadí děje.

Podobně jako v Lukjaněnkových příbězích i tady najdeme řadu reálií současného Ruska, ohlas černobylské tragédie i určitou návaznost na starou ruskou historii. Geopolitické ohlasy tu jsou dějem zasunuty tak hluboko, že si jich nemusíte příliš všímat, spíše se tu setkáte s obrazy ze života zlaté mládeže - a tu najdete i leckde jinde.

Temná hlídka tak sice v mnohém připomíná Hlídkovou trilogii, ale je Jiná. Není to psychologicky propracovaný vícevrstvý příběh, čtenáře si připoutá nikoliv snahou odhalit tajemství, ale spádem a akčností. Pokud se vám na trilogii líbil (kromě jiného, samozřejmě) propracovaný svět, tady ho najdete také. Vyprávění pádí a letí, zvraty a přemety co chvíli mění rozestavění sil na šachovnici děje, překvapivá odhalení o historických souvislostech prosvětlují jinak spíše temnou atmosféru celé knihy. Temná hlídka tak je plnohodnotným členem světa Jiných, a pokud vás od předchozích dílů odrazovala jejich složitá struktura, tady se jí nemusíte bát.

Vladimír Nikolajevič Vasiljev, Temná hlídka (Lik černoj Palmyry)
překlad: Libor Dvořák
obálka: Milan Fibiger, grafická úprava: Dagmar Krásná