25.4.2024 | Svátek má Marek

RECENZE: Vojtěch Mornstein, Gorazdův limit

9.10.2006

Gorazdův limitDálnice D1, nejzatíženější dopravní trasa v tomto státě, je hlavním hráčem tohoto příběhu spíše, než jeho kulisou. Tou jsou spíše tisíce řidičů, stovky dopravních policistů a desítky hasičů, které na tuto tenkou - alespoň z pohledu autora zeměpisných map - linku svede překročení Gorazdova limitu.

Profesor Gorazda totiž vytvořil složitý, ale fungující matematický model, pomocí kterého dokáže předpovídat pravděpodobnost zahlcení dopravní sítě. O existenci nějakého takového limitu, po jehož překročení doprava kolabuje, myslím není pochyby - a autor příběhu nám jen tuhle kritickou hranici zviditelnil. Na dálnici se vytvoří doslovný gordický uzel, upletený z českých víkendových turistů, návštěvníků obřího koncertu u Prahy a německých a dánských účastníků fotbalového utkání ve Vídni.

Do jednoho melting pot Vojtěch Mornstein namíchal běžné ingredience, s jakými se setkáváme. Nepozornost řidičů, lidská hloupost, neschopní policisté, kumulované náhody. Jen ta míra je, řečeno slovy zákona, větší než malá, ba dokonce větší, než obvyklá. Autorská licence tak připravila čtenářům pokrm, který bych označil jako horor na český způsob, totiž horor bez hrůzy.

Ne, že by tu chyběly drastické scény - asi tou klíčovou je požár u benzínky na Sedmi křížích, plný explozí, nefunkčních hydrantů, zablokované dálnice a mrtvol. Souboj mezi německými a dánskými fanoušky či osudy jednoho fotbalového fanouška, porod uprostřed zácpy, vyděšený autobus plný skautských vlčat či povětrné děvy tohle panoptikum doplňují stejně, jako policisté a hasiči. Někteří policisté odvádějí svoji práci stejně málo důkladně, jako zaměstnanci v mnohem obyčejnějších povoláních. Hasiči tu jsou asi jediné povolání, které je tu jako celek vykresleno pozitivně.

Hlavním lidským hrdinou tu je plukovník dopravní policie Groch - sympatický pracant, který svoji kariéru nestaví na politickém podstavci. Odvolán z víkendu, prochází těmi nejsložitějšími situacemi na dálnici a s přehledem je řeší, postava, která se autorovi povedla. Vedle toho jsme svědky řady dalších vedlejších dějových linií, osudů drobných lidí, kteří se nějakou hrou osudových náhod dostali do té šílené zácpy. Někteří přežijí, jiní ne.

Příběh má jen volnou dějovou linii, řada vedlejších příběhů ji - i přes nespornou snahu vytvořit plastický obraz - nařeďuje a natahuje. Chybí tu tah na bránu, úsporná zkratka a náznaky využívající čtenářovy fantazie. Román, který dostal Literární cenu Knižního klubu za rok 2006, je i přes nesporný fantastický prvek tak jen slipstreamovým dílem, primárně určený čtenářům mainstreamové literatury - těm však bude plně vyhovovat.

Vojtěch Mornstein: Gorazdův limit
obálka: Ivan Brůha
Euromedia Group - Knižní klub, 2006