18.4.2024 | Svátek má Valérie

RECENZE: William R. Forstchen, Prapor svobody (Ztracený regiment 3)

14.6.2006

Prapor svobody (Ztracený regiment 3)Již třetí příběh Ztraceného regimentu - skupiny vojáků z americké občanské války, přenesených mimoprostorovým tunelem na podivnou planetu - pokračuje v zatím nekončícím souboji lidí s kanibalskými kmeny původních obyvatel.

Prosperující osady Rusů, Římanů a dalších, stmelených americkými vojáky, kteří s sebou přinesli zatím nejmodernější techniku a zejména znalost průmyslové výroby zbraní a železnice, jsou opět vystaveny útoku. Tentokrát se jedná o spojené kmeny původních obyvatel, kteří mimoprostorovými tunely dostávají pravidelné příděly lidí - pěstitelů, chovatelů a potravy v jednom. Ti jsou nepříjemně dotčeni tím, že jejich „dobytek“ se odmítá podřizovat staletým zvyklostem a, považte, odmítá čest stát se potravou. Poražení domorodci se z prohraných bitev poučili a využívají své hlavní převahy - jízdy, která na svých koních dokáže manévrovat mnohem pružněji, než pěšáci, vázaní na snadno ohrozitelnou železnici.

Původní námět, vycházející ze skutečné události zmizení dopravní lodi se seveřanským plukem, byl zužitkován již v prvním dílu této série. Další pokračování pak už hledají nové a nové možnosti (a nemožnosti) v jednou daném světě. Tentokrát je motiv doplněn náznaky, že předkové domorodců velmi dobře znali techniku, před jakousi podivnou katastrofou se postarali o potravu pro své potomky a po sobě zanechali některé technicky velmi vyspělé artefakty, které ale jejich postkatastrofičtí následovníci neumějí znovu vyrábět - a obsluhují je jen s největšími problémy.

Pokud tedy hledáte v této sérii něco nového, pak už zbývá jen zápletka, postavená na obecných lidských vlastnostech a jejich kontextu. Příběh sám končí oddechovým časem, který si vybrali lidé, a jeho dokončení se dočkáme až v příštím dílu. Pokud jste si tento svět oblíbili, po této knize určitě sáhnete s radostí, autor tu prokazuje svoji zručnost v oboru militaristické SF - a pokud jste se se Ztraceným regimentem ještě nesetkali, doporučuji začít od první knihy.

William R. Forstchen: Prapor svobody (Terrible Swift Sword)
překlad: Dana Krejčová
obálka: Milan Fibiger, grafická úprava: Dagmar Krásná