RECENZE: Zdeněk Žemlička, Čas rytířů

30.1.2007

Čas rytířůTOPlistV lednovém vydání Pevnosti s knihou vyšla sbírka Žemličkových příběhů o slovanském pirátu a loupežníkovi Krutobojovi, která v nejbližší době (březen/duben) také samostatně navštíví knihkupecké pulty (pro ty z vás, kteří si magazín kupují samostatně). Zdeněk Žemlička patří k docela zručným autorům, jenž se několikrát dostal do nominací na prestižní cenu O nejlepší fantasy. V Času rytířů tak naleznete povídky, které do tohoto volného cyklu spadají a již byly publikovány v Ikarii, Dechu draka a Pevnosti, kromě jediné výjimky, podle níž dostala sbírka jméno.

Chronologicky na sebe práce navazují a pomáhají nám udělat si poměrně přesný obrázek o Krutobojovi, který se mstí dánským vikingům za vyvraždění jeho rodné osady kmene Ránů (Bílé útesy rujanské). Druhý příběh doplňuje následující Čas rytířů a osvětluje nástup nové doby v podobě křesťanského rytířstva. Další (Ostrov duchů, Smečka, Smích černého racka a Striga) popisují dobrodružství tohoto čestného a léty zoceleného bojovníka proti bezpráví páchaném na bezmocných, obohacují jeho družinu věrných "bukanýrů" o nové svérázné postavy (ať už rusalku s magickými znalostmi Lísku, vlkodlačici Kruanu nebo nováčky Vlkavu, Borka a další) nebo naopak některé (zvláště záporné) nechávají vytratit ve víru dějin a smrti.

Styl pana Žemličky těží hlavně ze syrového a čtivého slohu alternativní drsné historie přibližně 7. století. Krvavé bitky, občasné retrospektivní návraty ve vzpomínkách. Rozmluvy a vnitřní boje hrdinů pak, sem tam, řeší morální dilemata a od pádu k nejrůznějším klišé je dělí jejich závažnost a neřešitelnost na pozadí opakujících se krvavých lidských dějin. Rozhodně zajímavá, leč průměrná a do drobností nevychytaná, četba tak vyplňuje mezery při čekání na "skutečně" velká díla nebo každodenních cestách do zaměstnání. Nemohu říci, že bych se nudil, ale postrádal jsem detailně propracovaný svět (Mosteckého, Medka), trochu více přemýšlení a překvapení (Neff, Rečková), popřípadě odkazy na skutečnou historii (Sapkowski, Červenák), které nám akční zábava většinou neposkytuje. Vysoce pak čtenář ohodnotí zarputilost stárnoucího Krutoboje, jeho stejně neústupnou logiku a autorova dobře zvládnutá bezútěšnost příběhu (občas pokažená špetkou sentimentu), v němž není vítězem nikdo kromě smrti.

Ať se člověk snaží sebevíc, najde trochu jinou zábavu, kterou od průměru dělí pouze málo, ale i to stačí k malým zamyšlením, dávce škarohlídství a zapsání Krutobojova jména do našich srdcí, ovšem jen málokdo si kdy vzpomene na Jarovíta.

Čas rytířů
Zdeněk Žemlička
vydal Wolf Publishing